MULTIMEDIALNY KURS DLA PSYCHOLOGÓW I PSYCHOTERAPEUTÓW
Rozwiń swoje kompetencje korzystając z wiedzy i narzędzi opracowanych w różnorodnych nurtach psychoterapeutycznych.

Zwiększ swoje umiejętności i zdobądź zestawy narzędzi, dzięki którym usprawnisz swoją pracę i będziesz jeszcze lepiej wspierać klientów.
- Zdobędziesz wiedzę teoretyczną z obszarów: terapii schematów, terapii skoncentrowanej na współczuciu (CFT), mentalizacji, Time Perspective Therapy (TPT), terapii skoncentrowanej na emocjach (EFT), terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR).
- Zapoznasz się z opisami case study z praktyki psychoterapeutycznej i zobaczysz, jak można pracować z pacjentem wykorzystując możliwości, które daje każdy z zaprezentowanych nurtów.
- Utrwalisz zdobyte umiejętności dzięki ćwiczeniom zawartym w każdym z modułów: spróbujesz dobrać metody i narzędzia terapeutyczne do danego opisu przypadku i porównasz swój punkt widzenia z odpowiedziami udzielonymi przez specjalistę z danego obszaru.
- Zdobędziesz gotowe do wydruku i użycia narzędzia, opracowania, materiały psychoedukacyjne i propozycje ćwiczeń do realizowania w praktyce podczas pracy z klientem.
Poznaj pełną zawartość kursu
Terapia schematów
Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT)
Mentalizacja
Time Perspective Therpy (TPT)
Terapia skoncentrowana na emocjach (EFT)
Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach (TSR)
Terapia schematów to rozszerzenie terapii poznawczo-behawioralnej, które łączy elementy różnych nurtów psychoterapii. Jest to naukowo udowodniona forma pomocy psychologicznej skuteczna w terapii zaburzeń osobowości, nawracających problemów oraz trudnych doświadczeń z dzieciństwa, takich jak trauma czy brak zaspokojenia podstawowych potrzeb emocjonalnych. Terapia schematów ma na celu identyfikację dysfunkcjonalnych schematów i zmianę ich z nieadaptacyjnych na adaptacyjne.
- Terapia schematów – teoria
- Terapia schematów – praktyka
- Terapia schematów – ćwiczenia
- 18 dysfunkcjonalnych schematów
- Relacja terapeutyczna – ograniczone powtórne rodzicielstwo
- Wskazówki dla terapeutów
- Ćwiczenie 1
- Ćwiczenie 2
- Ćwiczenie 3
- Terapia schematów – teoria i praktyka
- Opis przypadku 1 – Bogna
- Opis przypadku 2 – Klaudia
- Etap 1 – wywiad, diagnoza i określenie celów terapii
- Etap 1 – psychoedukacja dotycząca nieadaptacyjnych stylów radzenia sobie
- Etap 2 – praca nad zmianą. Techniki poznawcze
- Etap 2 – praca nad zmianą dysfunkcjonalnych schematów
- Etap 2 – praca nad zmianą. Techniki nastawione na pracę z emocjami
- Etap 3 – faza końcowa
- Emocjonalne mosty do przeszłości
- Tworzenie bezpiecznego miejsca
- Testowanie nowych zachowań
- Wyobrażeniowa zmiana skryptów
- Analiza plusów i minusów stylów radzenia sobie
- Bilans zysków i strat
- Dowody za i przeciw schematom
- Dziennik schematów
- Empatyczna konfrontacja
- Karta dla klienta dotycząca dysfunkcyjnego trybu radzenia sobie
- Plany działań
- Poznawcza strategia zmiany schematu
- Materiał dla pacjenta – podsumowanie terapii i praca nad podtrzymaniem zmian
- Psychoedukacja – materiał dla pacjenta
- Psychoedukacja dotycząca nieadaptacyjnych stylów radzenia sobie
- Tabela problemy i cele terapii
- Techniki wyobrażeniowe. Diagnoza schematów
- Wyobrażeniowa reskrypcja wspomnień
Terapia Skoncentrowana na Współczuciu (CFT) – opiera się na współczującym treningu umysłu, który pomaga w rozwijaniu cech współczucia oraz umiejętności samowspółczucia w relacji z samym sobą, innymi osobami i ze światem zewnętrznym. Trening ten pomaga przekształcać emocje związane z lękiem, złością, wstydem i samokrytyką, co prowadzi do zmiany w postrzeganiu siebie i otaczającej nas rzeczywistości.
- CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – podstawy teoretyczne
- CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – stawianie kroków do zmiany
- CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – techniki wyobrażeniowe
- CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – współczujące listy
- Wywiad, diagnoza i określenie celów terapii
- Psychoedukacja dotycząca podejścia opartego na współczuciu
- Identyfikacja mitów dotyczących współczucia
- Działanie ze współczuciem
- Identyfikacja źródeł krytycznego głosu
- Dziennik bezpieczeństwa
- Dziennik wdzięczności
- Akty życzliwości
- Praca z ruminacjami
- Wykorzystanie technik wyobrażeniowych
- Plan treningu compassion
- Psychoedukacja – materiał dla pacjenta
- Motywacja
- Identyfikacja źródeł krytycznego głosu
- Wizualizacja bezpiecznego miejsca
- Dziennik bezpieczeństwa
- Wizualizacja własnego współczującego JA
- Medytacja kochającej życzliwości
- Ćwiczenie aktów życzliwości
- Medytacja samowspółczucia
- Medytacja przepływ współczucia – dawanie i otrzymywanie
- Podsumowanie terapii oraz plan wspierania współczującego nastawienia
- Formularz ABC
- Moje współczujące myśli i wyobrażenia odnośnie zamartwiania się
- Psychoedukacja – samowspółczucie
- Rozwijanie współczującego JA
- Technika spojrzenia na swoje myśli, emocje i zachowania ze współczuciem
- Psychoedukacja – poczucie wstydu
- Techniki terapeutyczna zmniejszające poczucie wstydu
- Techniki terapeutyczne zmniejszające samokrytykę
- Podstawowa technika rozwijająca współczucie wobec innych
- Średniozaawansowana technika rozwijająca współczucie wobec innych
- Technika bezpiecznego miejsca
- Technika współczucia dla bliskiej osoby
- Technika przyjmowania współczucia
- Medytacja bezpieczne miejsce
- Medytacja budowanie obrazu własnego współczującego JA
- Medytacja kochającej życzliwości
- Medytacja samowspółczucia
- Medytacja przepływ współczucia
- Medytacja bezpieczne miejsce
- Medytacja budowanie obrazu własnego współczującego JA
- Medytacja kochającej życzliwości
- Medytacja samowspółczucia
- Medytacja przepływ współczucia
Mentalizacja to wyobrażeniowa aktywność umysłowa mająca na celu uświadomienie i interpretowanie ludzkiego zachowania – zarówno swojego, jak i innych ludzi, jako intencjonalnych stanów umysłu, tzn. potrzeb, pragnień, uczuć, wierzeń, przekonań, celów, zamiarów.
- Ćwiczenie – modelowanie rodziny
- Ćwiczenie – skan umysłu
- Podejście do mentalizowania – kwestionariusz
- Mentalizacja - część pierwsza
- Mentalizacja - część druga
- Koncentracja na emocjach
- Zatrzymaj i badaj
- Mentalizacja – podstawy teoretyczne
- Rozwój zdolności do mentalizacji a przywiązanie
- Przedmentalizacyjne tryby myślenia
- Przykłady mentalizacji
- Klaryfikacja – opis techniki
- Metody i sposoby klaryfikacji
- Przykładowa hierarchia postępowania z pacjentem z rodziną w oparciu o koncepcję mentalizacji
- Przykładowa hierarchia pracy mentalizującej w procesie indywidualnej pracy klinicznej
- Eksploracja emocji
- Skupienie na afekcie i omówienie afektu
- Identyfikacja i nazywanie emocji – fragment sesji terapeutycznej
- Ocena mentalizowania
- Zatrzymaj na tu i teraz
- Zatrzymaj i wróć
- Model mentalizowania
- Zatrzymaj i badaj – zaniepokojona pacjentka
- Zatrzymaj i badaj – zaślepiająca zazdrość
- Studium przypadku – hipotezy kliniczne i postępowanie terapeutyczne
- Rozmowa badająca i wzmacniająca zaangażowanie do poruszania tematyki emocji
- Poszerzenie umiejętności rozpoznawania emocji
- Nadawanie znaczenia emocjom
- Rozumienie ambiwalentnych emocji
- Rozumienie źródła i natężenia emocji
- Rozumienie emocji innych osób w funkcji lepszego mentalizowania innych oraz siebie
- Badanie rozumienia własnych emocji w relacji
- Modulowanie emocji
- Badanie kontekstu relacji i jego wpływu na natężenie emocji
- Wyrażanie emocji
- Badanie emocji w funkcji regulacji stanu klinicznego
- Wpływ emocji na samoocenę i tożsamość
- Studium przypadku – pytania dotyczące emocji
- Ćwiczenie – przedstawianie siebie nawzajem
- Ćwiczenie – przycisk pauzy
- Ćwiczenie – odwrócone role
- Ćwiczenie – odczuwanie oraz działanie
Time Perspective Therpy (TPT) czyli terapia równoważenia perspektyw czasowych, jest skutecznym narzędziem w leczeniu stresu pourazowego. Jej zastosowanie jest jednak uniwersalne i można ją wykorzystać w różnorodnych problemach. Terapia ta skupia się na teraźniejszości, przesuwając uwagę z przeszłości na teraźniejszość. Pomaga zmienić sposób myślenia o własnej historii i przeszłości, a przez to wpływa na budowanie lepszej przyszłości.
- Koncepcja Time Perspective Therapy – część 1
- Koncepcja Time Perspective Therapy – część 2
- Cele w TPT
- Rozpoczęcie pracy z klientem i wyjaśnienie pojęcia PTSD
- Wyjaśnienie teorii czasu TPT
- Praktyka terapeutyczna
- Refleksje terapeuty
- Time Perspective Therapy – PTSD
- Time Perspective Therapy w praktyce
- Aplikacje Aetas
- Jak pracować z osobami uzależnionymi emocjonalnie?
- Perspektywy czasu
- Studium przypadku w terapii PTSD
- Inwentarz Perspektywy Czasowej Zimbardo
- Time Perspective Therapy – ćwiczenia
- Zrównoważona Perspektywa Czasowa
- Kroki w pracy terapeutycznej
- Rozszerzenia
Terapia Skoncentrowana na Emocjach (EFT) podkreśla rolę emocji w procesie terapeutycznym, zarówno indywidualnym, jak i w terapii par. Klient poszerza świadomość i zrozumienie własnych emocji, co prowadzi do transformacji emocji nieadaptacyjnych w adaptacyjne. Terapia ta rozwija umiejętność samoregulacji emocji dzięki pogłębionej empatii w procesie terapeutycznym.
- Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach
- Umiejętności psychoterapeuty EFT
- Zadanie oparte na skojarzeniach parami
- Rozpoznawanie swoich emocji
- Bycie uważnym
- Odgrywanie roli swojego obrońcy
- Dekatastrofizacja strachu
- Ćwiczenie dla praktyki Terapeutycznej Obecności Relacyjnej – ćwiczenie 1
- Ćwiczenie dla praktyki Terapeutycznej Obecności Relacyjnej – ćwiczenie 2
- Ćwiczenie na uruchamianie różnych kanałów empatii i wrażliwości
- Ćwiczenie Dostrojenia Emocjonalnego
- Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach część 1
- Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach część 2
- Umiejętności psychoterapeuty EFT
- Praktyka nad własną świadomością emocji
- Facylitująca autentyczność
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) skupia się na osiąganiu konkretnego celu, a nie na analizie problemu czy deficytów. Pracuje głównie z teraźniejszością i przyszłością klienta, wykorzystując mocne strony, cenne doświadczenia i strategie radzenia sobie z wcześniejszymi kryzysami z przeszłości.
- Czym właściwie jest TSR
- Główne założenia TSR-u
- Podejście szukania zasobów
- Ustalanie celu i celów współpracy
- Mity dotyczące TSR-u
- Skalowanie
- To ma zostać tak jak jest
- Pytania o wyjątki
- Komplementy
- Przeformułowanie
- Pytanie o cud
- Skalowanie – karty pracy
- To ma zostać tak jak jest – karty pracy
- Case study komplementy
- Siła komplementów dla osób przemocowych
- Karta pracy przeformułowanie
- Pytanie o cud – instrukcja
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.1
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.2
- Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.3
Poznaj autorów
Obejrzyj przykładową lekcję
Film instruktażowy zawierający informacje na temat praktycznego wykorzystania terapii schematów w pracy z konkretnymi problemami i zaburzeniami
Zamów multimedialny kurs dla psychologów i psychoterapeutów w wersji online
dostęp online do platformy z materiałami edukacyjnymi i narzędziami
6 modułów lekcyjnych podzielonych na ponad 160 lekcji, ćwiczeń i materiałów do pracy z pacjentem
materiały w formacie video i PDF
możliwość przerabiania kursu w dowolnym momencie, miejscu i czasie – wystarczy tylko komputer z dostępem do internetu
