MULTIMEDIALNY KURS DLA PSYCHOLOGÓW I PSYCHOTERAPEUTÓW

Rozwiń swoje kompetencje korzystając z wiedzy i narzędzi opracowanych w różnorodnych nurtach psychoterapeutycznych.

MULTIMEDIALNY KURS DLA PSYCHOLOGÓW I PSYCHOTERAPEUTÓW

Zwiększ swoje umiejętności i zdobądź zestawy narzędzi, dzięki którym usprawnisz swoją pracę i będziesz jeszcze lepiej wspierać klientów.

  • Zdobędziesz wiedzę teoretyczną z obszarów: terapii schematów, terapii skoncentrowanej na współczuciu (CFT), mentalizacji, Time Perspective Therapy (TPT), terapii skoncentrowanej na emocjach (EFT), terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR).
  • Zapoznasz się z opisami case study z praktyki psychoterapeutycznej i zobaczysz, jak można pracować z pacjentem wykorzystując możliwości, które daje każdy z zaprezentowanych nurtów.
  • Utrwalisz zdobyte umiejętności dzięki ćwiczeniom zawartym w każdym z modułów: spróbujesz dobrać metody i narzędzia terapeutyczne do danego opisu przypadku i porównasz swój punkt widzenia z odpowiedziami udzielonymi przez specjalistę z danego obszaru.
  • Zdobędziesz gotowe do wydruku i użycia narzędzia, opracowania, materiały psychoedukacyjne i propozycje ćwiczeń do realizowania w praktyce podczas pracy z klientem.

Poznaj pełną zawartość kursu

MODUŁ 1
Terapia schematów
MODUŁ 2
Terapia skoncentrowana na współczuciu (CFT)
MODUŁ 3
Mentalizacja
MODUŁ 4
Time Perspective Therpy (TPT)
MODUŁ 5
Terapia skoncentrowana na emocjach (EFT)
MODUŁ 6
Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach (TSR)

Terapia schematów to rozszerzenie terapii poznawczo-behawioralnej, które łączy elementy różnych nurtów psychoterapii. Jest to naukowo udowodniona forma pomocy psychologicznej skuteczna w terapii zaburzeń osobowości, nawracających problemów oraz trudnych doświadczeń z dzieciństwa, takich jak trauma czy brak zaspokojenia podstawowych potrzeb emocjonalnych. Terapia schematów ma na celu identyfikację dysfunkcjonalnych schematów i zmianę ich z nieadaptacyjnych na adaptacyjne.

Lista lekcji w tym module:
  1. Terapia schematów – teoria
  2. Terapia schematów – praktyka
  3. Terapia schematów – ćwiczenia
  4. 18 dysfunkcjonalnych schematów
  5. Relacja terapeutyczna – ograniczone powtórne rodzicielstwo
  6. Wskazówki dla terapeutów
  7. Ćwiczenie 1
  8. Ćwiczenie 2
  9. Ćwiczenie 3
  10. Terapia schematów – teoria i praktyka
  11. Opis przypadku 1 – Bogna
  12. Opis przypadku 2 – Klaudia
  13. Etap 1 – wywiad, diagnoza i określenie celów terapii
  14. Etap 1 – psychoedukacja dotycząca nieadaptacyjnych stylów radzenia sobie
  15. Etap 2 – praca nad zmianą. Techniki poznawcze
  16. Etap 2 – praca nad zmianą dysfunkcjonalnych schematów
  17. Etap 2 – praca nad zmianą. Techniki nastawione na pracę z emocjami
  18. Etap 3 – faza końcowa
  19. Emocjonalne mosty do przeszłości
  20. Tworzenie bezpiecznego miejsca
  21. Testowanie nowych zachowań
  22. Wyobrażeniowa zmiana skryptów
  23. Analiza plusów i minusów stylów radzenia sobie
  24. Bilans zysków i strat
  25. Dowody za i przeciw schematom
  26. Dziennik schematów
  27. Empatyczna konfrontacja
  28. Karta dla klienta dotycząca dysfunkcyjnego trybu radzenia sobie
  29. Plany działań
  30. Poznawcza strategia zmiany schematu
  31. Materiał dla pacjenta – podsumowanie terapii i praca nad podtrzymaniem zmian
  32. Psychoedukacja – materiał dla pacjenta
  33. Psychoedukacja dotycząca nieadaptacyjnych stylów radzenia sobie
  34. Tabela problemy i cele terapii
  35. Techniki wyobrażeniowe. Diagnoza schematów
  36. Wyobrażeniowa reskrypcja wspomnień

Terapia Skoncentrowana na Współczuciu (CFT) – opiera się na współczującym treningu umysłu, który pomaga w rozwijaniu cech współczucia oraz umiejętności samowspółczucia w relacji z samym sobą, innymi osobami i ze światem zewnętrznym. Trening ten pomaga przekształcać emocje związane z lękiem, złością, wstydem i samokrytyką, co prowadzi do zmiany w postrzeganiu siebie i otaczającej nas rzeczywistości.

Lista lekcji w tym module:
  1. CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – podstawy teoretyczne
  2. CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – stawianie kroków do zmiany
  3. CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – techniki wyobrażeniowe
  4. CFT – Terapia Skoncentrowana na Współczuciu – współczujące listy
  5. Wywiad, diagnoza i określenie celów terapii
  6. Psychoedukacja dotycząca podejścia opartego na współczuciu
  7. Identyfikacja mitów dotyczących współczucia
  8. Działanie ze współczuciem
  9. Identyfikacja źródeł krytycznego głosu
  10. Dziennik bezpieczeństwa
  11. Dziennik wdzięczności
  12. Akty życzliwości
  13. Praca z ruminacjami
  14. Wykorzystanie technik wyobrażeniowych
  15. Plan treningu compassion
  16. Psychoedukacja – materiał dla pacjenta
  17. Motywacja
  18. Identyfikacja źródeł krytycznego głosu
  19. Wizualizacja bezpiecznego miejsca
  20. Dziennik bezpieczeństwa
  21. Wizualizacja własnego współczującego JA
  22. Medytacja kochającej życzliwości
  23. Ćwiczenie aktów życzliwości
  24. Medytacja samowspółczucia
  25. Medytacja przepływ współczucia – dawanie i otrzymywanie
  26. Podsumowanie terapii oraz plan wspierania współczującego nastawienia
  27. Formularz ABC
  28. Moje współczujące myśli i wyobrażenia odnośnie zamartwiania się
  29. Psychoedukacja – samowspółczucie
  30. Rozwijanie współczującego JA
  31. Technika spojrzenia na swoje myśli, emocje i zachowania ze współczuciem
  32. Psychoedukacja – poczucie wstydu
  33. Techniki terapeutyczna zmniejszające poczucie wstydu
  34. Techniki terapeutyczne zmniejszające samokrytykę
  35. Podstawowa technika rozwijająca współczucie wobec innych
  36. Średniozaawansowana technika rozwijająca współczucie wobec innych
  37. Technika bezpiecznego miejsca
  38. Technika współczucia dla bliskiej osoby
  39. Technika przyjmowania współczucia
  40. Medytacja bezpieczne miejsce
  41. Medytacja budowanie obrazu własnego współczującego JA
  42. Medytacja kochającej życzliwości
  43. Medytacja samowspółczucia
  44. Medytacja przepływ współczucia
  45. Medytacja bezpieczne miejsce
  46. Medytacja budowanie obrazu własnego współczującego JA
  47. Medytacja kochającej życzliwości
  48. Medytacja samowspółczucia
  49. Medytacja przepływ współczucia

Mentalizacja to wyobrażeniowa aktywność umysłowa mająca na celu uświadomienie i interpretowanie ludzkiego zachowania – zarówno swojego, jak i innych ludzi, jako intencjonalnych stanów umysłu, tzn. potrzeb, pragnień, uczuć, wierzeń, przekonań, celów, zamiarów.

Lista lekcji w tym module:
  1. Ćwiczenie – modelowanie rodziny
  2. Ćwiczenie – skan umysłu
  3. Podejście do mentalizowania – kwestionariusz
  4. Mentalizacja - część pierwsza
  5. Mentalizacja - część druga
  6. Koncentracja na emocjach
  7. Zatrzymaj i badaj
  8. Mentalizacja – podstawy teoretyczne
  9. Rozwój zdolności do mentalizacji a przywiązanie
  10. Przedmentalizacyjne tryby myślenia
  11. Przykłady mentalizacji
  12. Klaryfikacja – opis techniki
  13. Metody i sposoby klaryfikacji
  14. Przykładowa hierarchia postępowania z pacjentem z rodziną w oparciu o koncepcję mentalizacji
  15. Przykładowa hierarchia pracy mentalizującej w procesie indywidualnej pracy klinicznej
  16. Eksploracja emocji
  17. Skupienie na afekcie i omówienie afektu
  18. Identyfikacja i nazywanie emocji – fragment sesji terapeutycznej
  19. Ocena mentalizowania
  20. Zatrzymaj na tu i teraz
  21. Zatrzymaj i wróć
  22. Model mentalizowania
  23. Zatrzymaj i badaj – zaniepokojona pacjentka
  24. Zatrzymaj i badaj – zaślepiająca zazdrość
  25. Studium przypadku – hipotezy kliniczne i postępowanie terapeutyczne
  26. Rozmowa badająca i wzmacniająca zaangażowanie do poruszania tematyki emocji
  27. Poszerzenie umiejętności rozpoznawania emocji
  28. Nadawanie znaczenia emocjom
  29. Rozumienie ambiwalentnych emocji
  30. Rozumienie źródła i natężenia emocji
  31. Rozumienie emocji innych osób w funkcji lepszego mentalizowania innych oraz siebie
  32. Badanie rozumienia własnych emocji w relacji
  33. Modulowanie emocji
  34. Badanie kontekstu relacji i jego wpływu na natężenie emocji
  35. Wyrażanie emocji
  36. Badanie emocji w funkcji regulacji stanu klinicznego
  37. Wpływ emocji na samoocenę i tożsamość
  38. Studium przypadku – pytania dotyczące emocji
  39. Ćwiczenie – przedstawianie siebie nawzajem
  40. Ćwiczenie – przycisk pauzy
  41. Ćwiczenie – odwrócone role
  42. Ćwiczenie – odczuwanie oraz działanie

Time Perspective Therpy (TPT) czyli terapia równoważenia perspektyw czasowych, jest skutecznym narzędziem w leczeniu stresu pourazowego. Jej zastosowanie jest jednak uniwersalne i można ją wykorzystać w różnorodnych problemach. Terapia ta skupia się na teraźniejszości, przesuwając uwagę z przeszłości na teraźniejszość. Pomaga zmienić sposób myślenia o własnej historii i przeszłości, a przez to wpływa na budowanie lepszej przyszłości.

Lista lekcji w tym module:
  1. Koncepcja Time Perspective Therapy – część 1
  2. Koncepcja Time Perspective Therapy – część 2
  3. Cele w TPT
  4. Rozpoczęcie pracy z klientem i wyjaśnienie pojęcia PTSD
  5. Wyjaśnienie teorii czasu TPT
  6. Praktyka terapeutyczna
  7. Refleksje terapeuty
  8. Time Perspective Therapy – PTSD
  9. Time Perspective Therapy w praktyce
  10. Aplikacje Aetas
  11. Jak pracować z osobami uzależnionymi emocjonalnie?
  12. Perspektywy czasu
  13. Studium przypadku w terapii PTSD
  14. Inwentarz Perspektywy Czasowej Zimbardo
  15. Time Perspective Therapy – ćwiczenia
  16. Zrównoważona Perspektywa Czasowa
  17. Kroki w pracy terapeutycznej
  18. Rozszerzenia

Terapia Skoncentrowana na Emocjach (EFT) podkreśla rolę emocji w procesie terapeutycznym, zarówno indywidualnym, jak i w terapii par. Klient poszerza świadomość i zrozumienie własnych emocji, co prowadzi do transformacji emocji nieadaptacyjnych w adaptacyjne. Terapia ta rozwija umiejętność samoregulacji emocji dzięki pogłębionej empatii w procesie terapeutycznym.

Lista lekcji w tym module:
  1. Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach
  2. Umiejętności psychoterapeuty EFT
  3. Zadanie oparte na skojarzeniach parami
  4. Rozpoznawanie swoich emocji
  5. Bycie uważnym
  6. Odgrywanie roli swojego obrońcy
  7. Dekatastrofizacja strachu
  8. Ćwiczenie dla praktyki Terapeutycznej Obecności Relacyjnej – ćwiczenie 1
  9. Ćwiczenie dla praktyki Terapeutycznej Obecności Relacyjnej – ćwiczenie 2
  10. Ćwiczenie na uruchamianie różnych kanałów empatii i wrażliwości
  11. Ćwiczenie Dostrojenia Emocjonalnego
  12. Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach część 1
  13. Wstęp do Terapii Skoncentrowanej na Emocjach część 2
  14. Umiejętności psychoterapeuty EFT
  15. Praktyka nad własną świadomością emocji
  16. Facylitująca autentyczność

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) skupia się na osiąganiu konkretnego celu, a nie na analizie problemu czy deficytów. Pracuje głównie z teraźniejszością i przyszłością klienta, wykorzystując mocne strony, cenne doświadczenia i strategie radzenia sobie z wcześniejszymi kryzysami z przeszłości.

Lista lekcji w tym module:
  1. Czym właściwie jest TSR
  2. Główne założenia TSR-u
  3. Podejście szukania zasobów
  4. Ustalanie celu i celów współpracy
  5. Mity dotyczące TSR-u
  6. Skalowanie
  7. To ma zostać tak jak jest
  8. Pytania o wyjątki
  9. Komplementy
  10. Przeformułowanie
  11. Pytanie o cud
  12. Skalowanie – karty pracy
  13. To ma zostać tak jak jest – karty pracy
  14. Case study komplementy
  15. Siła komplementów dla osób przemocowych
  16. Karta pracy przeformułowanie
  17. Pytanie o cud – instrukcja
  18. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.1
  19. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.2
  20. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach cz.3

Poznaj autorów

Adam Filipczuk
psycholog, psychoterapeuta
Adrianna Kalecińska
psycholog, psychoonkolog i psychoterapeuta
Aleksandra Łaska
seksuolożka i psycholożka, specjalizuje się w pracy z osobami LGBTQIAP
Cezary Barański
psycholog, seksuolog, terapeuta
Krzysztof Błażejewski
psycholog, psychoterapeuta
Magdalena Pytel
psycholog, pedagog specjalny i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Marta Dudzińska
psycholog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny
Natalia Popławska
psycholog (specjalność kliniczna), specjalista diagnozy psychologicznej, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny
Philip Zimbardo
 psycholog, profesor Uniwersytetu Stanforda
Piotr Halkiewicz
psycholog i psychoterapeuta pracujący w nurcie psychodynamicznym
Rosemary Sword
terapeutka terapii zmiany perspektywy czasowej

Obejrzyj przykładową lekcję

Terapia schematów – praktyka

Film instruktażowy zawierający informacje na temat praktycznego wykorzystania terapii schematów w pracy z konkretnymi problemami i zaburzeniami

MODUŁ 1: Terapia schematów
autorka: Adrianna Kalecińska

Zamów multimedialny kurs dla psychologów i psychoterapeutów w wersji online

Skuteczne metody i podejścia terapeutyczne zilustrowane konkretnymi narzędziami i technikami

dostęp online do platformy z materiałami edukacyjnymi i narzędziami

6 modułów lekcyjnych podzielonych na ponad 160 lekcji, ćwiczeń i materiałów do pracy z pacjentem

materiały w formacie video i PDF

możliwość przerabiania kursu w dowolnym momencie, miejscu i czasie – wystarczy tylko komputer z dostępem do internetu

CENA:
netto
zł brutto

FAQ (pytania)

+
Na jak długo otrzymuję dostęp do platformy kursowej?
Dostęp do materiałów wykupujesz w formule lifetime. Płacisz raz i możesz korzystać z nich tak długo i tak często, jak tylko tego potrzebujesz.
+
Czy otrzymam certyfikat po ukończeniu kursu?
Kurs nie jest certyfikowany.
+
Mam problemy techniczne lub dodatkowe pytania. Gdzie mogę się skontaktować?
Napisz wiadomość na adres bok@forum-media.pl lub skorzystaj z zakładki Kontakt widocznej w stopce strony.